De nieuwe wetgeving ‘Passend onderwijs’ zal
ongetwijfeld leiden tot een grotere verscheidenheid aan leerlingen op reguliere
scholen en meer van de leerkrachten eisen. Maar welke eisen worden aan de
huisvesting van de school gesteld? Hoe kan de school het veranderende onderwijs
het beste faciliteren en een veilige en functionele omgeving bieden voor alle
leerlingen?
Vragen en opmerkingen aan de onderzoekers kunt u mailen naar: mail@fm-architecten.eu
Vragen en opmerkingen aan de onderzoekers kunt u mailen naar: mail@fm-architecten.eu
De Wet
passend onderwijs is de meest recente stap in een reeks van ontwikkelingen in
het onderwijsveld.
Deze wet is in augustus 2012 werking getreden en verplicht scholen om een passend leerarrangement voor iedere leerling aan te bieden, ongeacht zijn beperkingen of mogelijkheden. De wet grijpt terug op de verklaring van de UNESCO in 1994 in Salamanca waarin voor kinderen met een beperking het recht op onderwijs in een nabije, reguliere school, is vastgelegd.
Het boek ´SAMEN! – Passende huisvesting voor passend onderwijs´ belicht de resultaten van een gelijknamig onderzoek over de samenhang tussen onderwijs en huisvesting en laat zien hoe ontwerpers deze samenhang kunnen optimaliseren. Naast het onderzoek is een drietal essays in het boek opgenomen. In het essay van Willy van der Schuit wordt ingegaan op de integratie van kinderen met een beperking op scholen in het buitenland en hoe in Nederland enkele scholen al op de nieuwe wet zijn vooruitgelopen. Het tweede essay is een cultuur-antropologische beschouwing van de Duitse hoogleraar Johanna Forster over het verband tussen kennisoverdracht en fysieke ruimte. Ten slotte is een uitvoerig beeldessay opgenomen van fotografe Susan Schuls.
Deze wet is in augustus 2012 werking getreden en verplicht scholen om een passend leerarrangement voor iedere leerling aan te bieden, ongeacht zijn beperkingen of mogelijkheden. De wet grijpt terug op de verklaring van de UNESCO in 1994 in Salamanca waarin voor kinderen met een beperking het recht op onderwijs in een nabije, reguliere school, is vastgelegd.
Het boek ´SAMEN! – Passende huisvesting voor passend onderwijs´ belicht de resultaten van een gelijknamig onderzoek over de samenhang tussen onderwijs en huisvesting en laat zien hoe ontwerpers deze samenhang kunnen optimaliseren. Naast het onderzoek is een drietal essays in het boek opgenomen. In het essay van Willy van der Schuit wordt ingegaan op de integratie van kinderen met een beperking op scholen in het buitenland en hoe in Nederland enkele scholen al op de nieuwe wet zijn vooruitgelopen. Het tweede essay is een cultuur-antropologische beschouwing van de Duitse hoogleraar Johanna Forster over het verband tussen kennisoverdracht en fysieke ruimte. Ten slotte is een uitvoerig beeldessay opgenomen van fotografe Susan Schuls.
Het boek is verkrijgbaar in de handel.
Vragen en opmerkingen aan de onderzoekers kunt u mailen naar: mail@fm-architecten.eu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten