Pesten is helaas op veel scholen
aan de orde. Er bestaan verschillende strategieën en methoden om pestgedrag aan
te pakken en de sfeer op school te verbeteren, de vormgeving van het
schoolplein is er een van. Er is veel onderzoek verricht naar de samenhang
tussen het gedrag van kinderen en de inrichting van het schoolplein. Zo kan
pestgedrag op het schoolplein positief beïnvloed worden door het speelaanbod op
het plein te verbeteren: Meer variatie in speelmogelijkheden resulteert in
minder pesterijen.
Het aantal agressieve interacties
neemt toe naarmate de ruimtelijke structuur vlakker is. Dat wil zeggen: hoe
kaler het plein is, hoe meer agressie. Als er meer structuur is op een
schoolplein, bijvoorbeeld door meer verschillende speelomgevingen die tot
diversiteit in het spel uitnodigen, zal de agressie afnemen.
Klik
hieronder voor meer informatie en voorbeelden.
Ook de drukte op een schoolplein
is van invloed op het gedrag van kinderen. Hoe kleiner en voller een plein, hoe
meer agressieve handelingen waarbij meerdere kinderen betrokken zijn. Als het
plein groter en leger is zijn er weliswaar minder conflicten maar vinden de
agressieve handelingen die er zijn meer plaats tussen twee kinderen. Deze
laatstgenoemde conflicten duren in het algemeen langer dan de conflicten met
meerdere kinderen. Als er letterlijk meer ruimte is, is er ook meer
mogelijkheid om conflicten te ontwijken.
De aanwezigheid van planten heeft
in het algemeen een goed effect op de sfeer op het schoolplein. Een groene,
natuurlijke omgeving heeft invloed op de fysieke en psychologische gesteldheid
van leerlingen en leerkrachten. Meer groen zorgt voor een verlaging van de
bloeddruk, spierspanning en andere stresssymptomen. Bovendien biedt het de
mogelijkheid om de natuur spelenderwijs te onderzoeken en zintuiglijke
waarneming te stimuleren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten