
Een goede leerling kan
zich goed concentreren, luistert aandachtig naar de leerkracht en zit rustig op
zijn stoeltje aan het tafeltje. Als kinderen beginnen te wiebelen met hun
stoel, gevaarlijk heen en weer zwiepen, dan volgt er een terechtwijzing: bij de
les blijven!
En dat terwijl deze
leerling waarschijnlijk veel meer bij de les is dan zijn vriendje dat er heel
rustig bij zit. Een lichaam dat beweegt – zo menen tal van wetenschappers-
houdt ook zijn hersenen in beweging, actief en geconcentreerd, en schept zo een
ideale conditie om wel bij de les te blijven.
Dieter Breithecker is een
van de wetenschappers die zich bezighoudt met het verband tussen beweging en
concentratievermogen. Hij vergeleek drie groepen leerlingen, allen 9 jaar oud, met
verschillende bewegingsmogelijkheden: een groep met klassiek klassikaal
onderwijs, een groep met twee grote pauzes in de ochtend op het schoolplein en afwisselende
onderwijsvormen (in groepjes en zelfstandig werken) en tot slot een derde groep
met eveneens twee grote pauzes, veel afwisseling en ergonomisch gevormd
meubilair dat zich aanpast aan de bewegingsbehoefte van de kinderen.
Breithecker registreerde
het het concentratievermogen aan het begin van de ochtend, na drie uur en na
vijf uur lesuren. U vermoedt het al: aan het begin zijn de kinderen ongeveer even fris en
scherp. Bij de eerste groep neemt de concentratie vervolgens af, de tweede
groep blijft op niveau, vertoont zelfs een lichte stijging in concentratieniveau,
maar de derde groep verbetert de eigen prestaties, vooral tijdens de tweede
helft van de schooldag.
Niet slecht. Bij de derde
groep is de beweeglijkheid, onderdeel
van de psychomotorische behoefte van kinderen, bewust gefaciliteerd. Het zijn
bevindingen die genoeg aanleiding bieden om voortaan anders te kijken naar het
wippen, pennenkauwen, spelen met je eigen haar en alle andere vormen van niet
stil kunnen zitten op je stoeltje.
Hier de link met meer
informatie over het onderzoek:
Interessant in deze
context is de discussie op LinkedIn van Stefan de Beukelaar, verbonden aan de
Hogeschool Fontys, over rekenactiviteit en beweging: http://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=135891&type=member&item=271845245&qid=85e9210f-3392-45d8-a2ae-faf7fbeb8773&trk=groups_items_see_more-0-b-ttl
Hieronder enkele vondsten uit de uit de wereld van ontwerpers!
De Hippel Kippel Stoel:

Barber Osgerby: lichte schommelbewegingen zijn mogelijk en de stoel is ook nog eens stapelbaar!


De Hippel Kippel Stoel:

Barber Osgerby: lichte schommelbewegingen zijn mogelijk en de stoel is ook nog eens stapelbaar!



Geen opmerkingen:
Een reactie posten